dilluns, 9 de desembre del 2013

Les quatre Metàfores de l'educació

Hola  a tots!

A la darrera classe de Gtic el professor ens va parlar sobre les 4 metàfores de l'educació. A continuació us en faré unes pinzellades.

La primera mètafora és l'ordinador com a tutor: l'ordinador fa de mestre a l'alumne. Existeixen programes on ens donen una sèrie d'activitats i on l'alumne resol i són avaluades pel mateix ordinador. L'ordinador incicia, l'alumnes resol i l'ordinador avalua. És una manera diferent, no és tradicional, és més entretingut i estalvia feina al mestre. Els nens acaben fent mecànicament.

En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.

Un clar exemple d'aquesta metàfora serien activitats del programa JCLIC.

 http://clic.xtec.cat/ca/jclic/

La segona metàfora és l'ordinador com a alumne: El nen és com el mestre i l'ordinador com l'alumne. Ell és l'encarregat de donar les instruccions que controla la màquina. L'alumen ha de pensar les instruccions, va més enllà. Hi ha dues maneres d'ensenyar, el mestre ensenya al nen què ha d'aprendre o el nen explora i investiga.

Aquesta metàfora fa referència a que és l'alumne qui controla l'ordinador i ha de trobar diferent estratègies per a resoldre un problema plantejat. Un clar exemple d'aquest és l'Scratch. http://scratch.mit.edu/

A continuació podeu veure un exemple del programa scratch, que vam realitzar individualment a l'aula.


    La tercera metàfora és l'ordinador com a simulador: Entren en joc els simuladors, aquests permeten l'aprenentatge per descoberta, encara que més acotada, ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. Les simulacions en aquest cas poden donar lloc a interpretacions de situacions de la vida real.

    En aquest cas aquesta metàfora es basa en un aprenentatge per descoberta, un exemple d'aquest seria la Doctora Xinxeta. La interacció amb el sistem fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta.

    http://www.xinxeta.com/xinxetaframes.htm


    Finalment l'última metàfora és l'ordinador com a eina : Utilitzar l'ordinador com a eina. L'ordinador ofereix moltes possibilitats que serveixen per gestionar i organitzar l'informació i les eines de comunciació. Pintar en pantalla, per exemple, no substitueix l'ús del pinzell i el llapis però els editors gràfics poden, a més d'oferir noves possibilitats expressives. En aquesta metàfora fa referència a l'ús de l'ordinador com a eina de treball.

    La informació d'aquesta entrada ha estat extreta d'apunts anotats a classe de les explicacions del professor i també de la pàgina web del professor: 
    Per acabar us mostraré una taula feta amb el programa Scribd, de les 4 metafores i exemples de cada.


    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada