dilluns, 21 d’octubre del 2013

Blogosfera i ús educatiu

Benvolguts!

Avui us parlaré de la blogosfera i ús educatius dels blocs.


Un blog: és un lloc web que s'actualitza periodicament i on l'informació queda organitzada per ordre cronòlogic. És molt fàcil de crear i actualitzar. A més a més permet als lectors comentar, establir una conversa on es comparteixen coneixements. Aquestes comunitats i els seus intercanvis constitueixen la blogosfera.

Fonamentalment serveix per exposar i intercanviar idees, és una eina de publicació i comunicació.


Està compost per entrades organitzades mitjançant cronologia inversa (del més nou al més vell).
Permeten als lectors interactuar, compartir coneixements, reflexionar, debatre... amb l'autor o amb altres blocs que parlen del mateix tema.

La blogosfera: és el terme amb el qual s'agrupa la totalitat de weblogs. És un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.

Parlem de blogosfera educativa quan ens referim a les xarxes de blogs relacionades amb els contextos educatius, des dels blogs de centres... Els blogs utilitzats en contextos educatius, principalment destinats als processos d'ensenyament i aprenentatge, es diuen edublogs.

Activitats que es poden fer amb un bloc:


  • Col.laboracions dels alumnes en una revista d'aula o centre, podem trobar textos informatius o d'opinió.
  • Selecció de treballs per a carpetes d'aprenentatge digitals trobem treballs realitzats per alumnes. El blog pot ser individual o col.lectiu, si es col.lectiu s'assignarà una màteria a cada alumne.
  • Respostes que els alumnes deixen en el blog d'un professor.
  • Entrades dels alumnes en blogs col.lectius administrat per el professor o els mateixos alumnes. Ex: ressenyes de llibres, problemes plantejats,verificació de dades.
  • Entrades de blogs individuals.
Els blogs serveixen per participar i compartir, per pensar, per obaretiquetar l'entrada de la qual parlaré, per escriure.

Hi han diversos tipus de blogs:

-Més enllà de l'aula

Blogs de centre que dins d'aquests podem trobar textos informatius, imatges de les activitats realitzades dins o fora del centre. De vegades és el mitjà on els alumnes penjen els seus treballs.

Blogs destinats a seminari i cursos de formació en TIC per al Professorat: Els professors que imparteixen cursos o coordinen seminaris de formació en TIC solen usar blogs o wikis com a recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutorials a disposició seva de manera permanent.

Blogs de professors: En aquest escriuen  les seves reflexions sobre educació, metodologia en àrees concretes, etc.

- Blogs d'aula

Blog d'aula del professor: la principal funció és proporcionar als alumnes informació, proposar activitats. El blog d'aula del professor pot limitar-se en donar instruccions, però sovint es busca l'interacció de l'alumnat.

Blog de professor-alumnes: En aquest tipus de blog hi podem trobar informació del professor i entrades dels alumnes. Però també podem trobar altres activitats com alumnes que comentin algun fragment.

Blog d'aula de l'alumne: Els blogs creats per alumnes poden tenir diferents tipus de funcions:

  • Publicació de les tasques
  • Tasques proposades a classe
  • carpeta d'aprenentatge: mostra de treballs d'una assignatura
  • Guia de navegació: trobem  enllaços relacionats amb l'assignatura.
  • Guia de recursos del blog
  • Temes lliures
Per què pot ser útil utilitzar un blog en educació?

És una eina que incrementa les possibilitats de comunicació i afavoreix l'activitat dels alumnes. Fonamenta la interacció entre alumnes i professor. El blog serveix per pensar,escriure,compartir i participar.

Referències:


  •  Llibre "Usos educatius  dels blogs. Recursos,orientacions i experiències per a docents". 
  • Apunts anotats a classe



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada